Konsertarkiv 2023

Konsertarkiv omfattande åren 1991–2022 hittas här.

Wirénkvartetten med sina instrument sitter utomhus på två gula och en orange, en röd stol mot grå bakgrund.
Foto: Nikolaj Lund

Söndagen den 5 februari kl. 16.00, Musikens hus

Wirénkvartetten

Roger Olsson – violin 1
Hans Elvkull – violin 2
Linn Elvkull – viola
Hanna Thorell – cello

Wirénkvartettens omväxlande program för konserten i Katrineholm spänner från stråkkvartettgenrens barndom till 2000-talet, inklusive ett nedslag vid Dag Wirén, förstås. Ludwig van Beethovens till stora delar dramatik- och allvarspräglade stråkkvartett nr. 4 i c-moll knyts samman med nutiden genom ett musikaliskt vykort från Kalifornien och Sally Beamish. I sin stråkkvartett nr. 2 ”Opus California” använder Sally teman och passager ur nämnda Beethovenkvartetts första sats på ett personligt, amerikaniserat sätt.

Maddalena Laura Lombardini Sirmen (1745–1818):
Stråkkvartett nr. 5 f-moll
Dag Wirén (1905–1986):
Stråkkvartett nr. 4 op. 28
Ludwig van Beethoven (1770–1827):
Stråkkvartett c-moll op. 18 nr. 4
Sally Beamish (f. 1956):
Stråkkvartett nr. 2 “Opus California”

Hör och se Wirénkvartettens konsert från Riddarhuset i Stockholm. Bl.a. spelas Wiréns stråkkvartett nr. 4 och Lombardini Sirmens stråkkvartett nr. 5.

Läs mer

Wirénkvartetten – bildad 1994 av bl.a. ursprungsmedlemmarna Hans och Linn Elvkull – består av fyra musiker ur internationellt erkända Svenska Kammarorkestern. Wirénkvartettens hängivenheten till dynamiska kammarmusikaliska möten har hittills innefattat bl.a. konserter och turnéer i Sverige och Europa, radioinspelningar för Sveriges Radio P2, BBC m.fl., den egna barnföreställningen Moster Märtas magiska musikmaskin samt samarbeten med kompositionsstudenter vid Musikhögskolan i Örebro. Förkärleken för svensk musik, inte minst Dag Wiréns kvartettmusik har bl.a. resulterat i en skivinspelning av hans stråkkvartetter nr. 2–5 (Naxos 2018). Lyssna här!

Kvintett Konstig på rad med sina instrument. Tina i mitten säger något roligt, övriga ler.

Söndagen den 23 april kl. 16.00, Musikens hus

Kvintett Konstig

Lutte Berg – elgitarr
June Gustavsson Lyng – violin
Robert Persson – violin
Elin Asplund – cello
Tina Muto – kontrabas

Kvintett Konstig bjuder in till en ovanlig resa i den klassiska musiksfären. Den ”konstiga” sättningen består av två fioler, cello, kontrabas och elgitarr. Det blir musik av bl.a. J.S. Bach, W.A. Mozart, Gabriel Fauré och Camille Saint-Saëns som arrangerats och skräddarsytts av bandledaren Tina Muto för Kvintett Konstig. Välkommen att följa med på resan där en stråkkvartett och en elgitarr möter varandra! Hållpunkterna för den brokiga kvintettrippen blir:

Joseph Colombo (1900–1973)/Tony Muréna (1917–1970): Indifference
Gabriel Fauré (18451924): Pavane
Camille Saint-Saëns (1835–1921): Danza macabra
J.S. Bach (1685–1750): Koralförspel Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
Carlos Gardel (1890–1935): Por una cabeza
Lutte Berg (f. 1963): Valsen
Traditionell melodi Byssan lull
W.A. Mozart (1756–1791): Confutatis-Lacrimosa ur Requiem i d-moll K. 626
Johann Strauss d.y. (1825–99) & Josef Strauss (1827–70): Pizzicato-polka
Clara Schumann (1819–1896): Andante ur Pianotrio i g-moll op. 17
Lutte Berg: Fate bene valzer
Ástor Piazzolla (1921–1992): Fuga y misterio, ur operan María de Buenos Aires

Hör och se glimtar av Kvintett Konstig och konsertprogrammet här.

Läs mer

Lutte Berg är jazz fusion-gitarrist med folkmusiken som stor inspirationskälla. Han har medverkat på ca 50 cd-inspelningar varav sex skivor i eget namn och har spelat med bl.a. Paul McCandless (Oregon), Mick Goodrick, Antonello Salis, Baba Sissoko, Javier Girotto och Ares Tavolazzi. Lutte är också skaparen av Flen Världsorkester. Se filmen om Tina och Lutte ur Scenkonst Sörmlands serie HÄRIFRÅN – artister i Sörmland.

June Gustavsson Lyng studerade musik i Stockholm, Budapest och London. Yrkeslivet har innehållit en kul blandning av kammarmusikspel med Zetterqvistkvartetten (flitigt turnerande i Sverige och Europa), solistuppdrag samt mycket opera. 1989–2017 var June anställd vid Kungliga Operan i Stockholm som konsertmästare och stämledare i andraviolinstämman.

Robert Persson är riksspelman, musiker och fiolpedagog utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han jobbar som violalärare på Flens kulturskola och har privatelever på fiol. Robert är medlem i bl.a. Flen Världsorkester och spelar lika gärna folkmusik som jazz och klassiskt. Han har även hoppat fallskärm och filmat grisar (dock inte samtidigt).

Elin Asplund är en ung och otroligt begåvad musiker som studerat klassisk musik på Lilla Akademien i Stockholm. Hon undervisar nu i cello på kulturskolan i Flen respektive Katrineholm och är aktiv i Flen Världsorkester. Jag spelar helst i en mindre grupp som Kvintett Konstig. Då får man både den kraftfulla känslan av att spela ihop med andra och utrymme att få uttrycka sin egen ”röst”.

Tina Muto är sedan 1990-talet klassisk kontrabasist och stämledare. Vid sidan av den klassiska musiken har hon deltagit i åtskilliga projekt inom folk-, världs- och popmusik. Hon har jobbat med flertalet framstående dirigenter t.ex. Peter Maag, Daniel Oren, Piero Bellugi och Guillame Tourniaire. Som stämledare har Tina turnerat i bl.a. Spanien, Cypern, Tyskland, Malta och Danmark.

Benjamin Åberg och Per Gross sitter på ett trappsteg. De ler stort. Per har en blockflöjt i handen.
Foto: John Andresen

Söndagen den 9 juli kl. 16.00, Spetebyhall

1685 – year of giants!

Per Gross – blockflöjter
Benjamin Åberg – cembalo

Tre giganter, en stor/Gross blockflöjtsvirtuos och en höjdarorganist/cembalist. Per Gross och Benjamin Åberg återbesöker Katrineholmsbygden, denna gång som duo (eller två solister!) och med avstamp i år 1685 – J.S. Bachs, G.F. Händels och Domenico Scarlattis gemensamma födelseår. Duon Gross-Åberg känner sina instrument, konsertverken och varandra väl. Detta ger tryggt manöverutrymme för räviga infall från båda håll, utan avkall på lyhördhet och samspelthet. Vi får även höra dem som solomusiker i Bachs flöjtpartita respektive axplock från Scarlattis totalt (ca) 555(!) stycken klaversonater. Musiken varvas med berättande om giganterna och deras verk, alltsammans inramat av den bok- och historiefyllda antikvariatmiljön vid Spetebyhall. Herrgården har musikanknytning också genom pianisten Nina Langlet vars svärfar Emil Langlet var Spetebyhalls arkitekt. Den 9 juli är det dessutom 155 år sedan Abraham Langlet, bror till Ninas make Valdemar, föddes!

På gigantprogrammet står:

Domenico Scarlatti (1685–1757):
Sonat d-moll för soloinstrument och basso continuo K 89
Klaversonat f-moll K 481
Hör Benjamin spela Scarlattis sonat f-moll K 466
J. S. Bach (1685–1750):
Sonat h-moll för flöjt och obligat cembalo BWV 1030
Presto (III) ur Italienisches Konzert BWV 971                                                                                                                 
Allemande (I), corrente (II) ur Partita c-moll (original a-moll) för soloflöjt BWV 1013. Se konsertvideon där Per spelar bl.a. flöjtpartitan.
G.F. Händel (1685–1759):
Sonat h-moll för basso continuo och (block)flöjt HWV 367
Smakprov ur h-mollsonaten och även ur a-mollsonaten (HWV 362) med Per och Benjamin.

Läs mer

Per Gross kan inom ett par takter blåsa bort eventuella kvarvarande blockflöjtsfördomar hos åhörare. Som 15-åring gjorde han solistdebut med Stockholms Ungdomssymfoniorkester i Stockholms konserthus. Senare följde masterexamen vid Syddansk Musikkonservatorium med Dan Laurin som lärare, därefter solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Clas Pehrsson. Per har framträtt i alltifrån skolor (bl.a. i Bie och Valla, via Scenkonst Sörmland) till slott, inklusive inför kung Carl XVI Gustav och hans gäster på Gripsholm. Tävlingsbragderna omfattar bl.a. segrar i Ljunggrenska tävlingen 2008 och Solistpriset vilket Per som förste (block)flöjtist vann 2010. Samma år knep han förstaplatsen i japanska Osaka International Music Competition. ”Per Gross är en av Sveriges mest spännande instrumentalister och andraplatsen är given”, skrev tidskriften OPUS på 2010 års lista över konstmusik-Sveriges 20 mest inflytelserika personer. Våren 2023 tilldelades han Stockholms stads kulturstipendium med följande motivering: ”Blockflöjtvirtuosen Per Gross är en uppskattad solist som tillgängliggör både nyskriven och äldre musik. Hans skickliga och sensibla flöjtspel förhöjer upplevelsen med oväntade arrangemang och nyskapande samarbeten. Helt, fullt och mästerligt behärskar han sitt instrument.

Per har gjort solistframträdanden med bl.a. Göteborgs symfoniker, Gävle symfoniorkester, Nordiska kammarorkestern, Uppsala kammarorkester, Drottningholms barockensemble och Göteborg Baroque. I januari 2023 var Per solist tillsammans med Musica Vitae vid uruppförandet av Andrea Tarrodis blockflöjtskonsert Rococo Reflections. Han har tidigare uruppfört Tarrodis The World of Henri Rousseau tillsammans med gitarristen Samuel Edvardsson och gjort en skivinspelning av verket tillsammans med Mårten Falk. Utrikes har Per hörts vid t.ex. Aldeburgh Festival, Festival d’Aix-en-Provence, Karlsruhe Händelsfestspiele samt Proms i London, i senare fallet med direktsändning i BBC Radio. Hör Per i Bachs Brandenburgkonsert nr. 4 från skivan The Brandenburg Project, konceptet som framfördes vid Proms av Svenska Kammarorkestern med solister.

Benjamin Åberg har likaså nått högt, bildligt och bokstavligt. Sedan hösten 2022 är han domkyrkoorganist med fin utsikt från orgelläktaren i Västerås domkyrka. Han har dessförinnan innehaft organisttjänster i Stockholmsområdet, Hässleholm och Svenska Margaretakyrkan i Oslo. Tidigt i karriären fick Benjamin som pristagare i den internationella orgeltävlingen i Erfurt ge solokonserter i bl.a. S:t Paul’s Cathedral och Westminster Hall i London. Som cembalist och kammarmusiker har han återkommande uppdrag i bl.a. Höör Barock, Ensemble Antique, Drottningholms barockensemble, Barokkanerne och Sveriges Radios symfoniorkester. Benjamin har diplomexamen i kyrkomusik från Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Cembalo- och kammarmusikutbildningen utfördes vid Schola Cantorum Basiliensis i Schweiz och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Prov på Benjamins musikalitet som cembalist, organist och körledare finns via hans Youtubekanal.

Per hördes senast i Katrineholm under kammarmusikdagarna 2021 med Johan Hansson Lindström vid orgeln. Benjamin ingick i Höör Barock föregående festivaldag.

Mer om konsertprogrammet

Gigantkonserten inleds med musik av Domenico Scarlatti som var en hejare vid cembalon. När Scarlatti och Händel vid ett tillfälle orgel- och cembaloduellerade blev Händel den förkrossande orgelsegraren men Scarlatti överglänste som cembalist. Först på programmet står Scarlattis sonat d-moll för soloinstrument och basso continuo K 89. Därpå följer ett prov från hans jätteproduktion av klaversonater – 555 stycken finns bevarade (enligt allmänt spridd siffra) – vilka bidrog till etableringen av genren. Benjamin har valt ut klaversonaten i f-moll K481. De 555 sonaterna är samtliga ensatsiga och relativt korta men dock innehållsrika. Dans- och folkmusikinfluenser från Spanien kan ibland dyka upp; italienaren Scarlatti bodde där närmare halva sitt liv.

Konserten fortskrider sedan jämlikt med Bachs sonat i h-moll för flöjt och obligat cembalo/klaver, den enda av Bachs flöjtsonater vars originalmanuskript bevarats. Cembalon föräras som ”obligat” instrument en genomkomponerad stämma. I stället för att ”bara” ackompanjera (block)flöjten ges instrumenten samma status, även om rollerna skiftar under sonatens lopp. Komplex, intrikat skönhet från början till det fartfyllda slutet! Uppvärmningsförslag: Konsertvideon där h-mollsonaten framförs av blockflöjtsdrottningen Michala Petri och stjärncembalisten Mahan Esfahani. Ett annat tips är inspelningen med Pers tidigare lärare Dan Laurin och vid cembalon Anna Paradiso Laurin, från albumet The Father, the Son & the Godfather.

Benjamin och Bach öser därpå vidare i ”italiensk” stil med den pigga prestosatsen ur Italienisches Konzert för soloklaver. Hela verket kan upplevas på förhand via t.ex. denna inspelning med Christine Schornsheim (prestot börjar vid 9:01).

Blockflöjt i ensamt majestät blir det då Per framför första och andra satsen ur Bachs enda soloverk för blåsinstrument: flöjtpartitan i a-moll. Där gäller det för (block)flöjtisten att skapa en illusion av tvåstämmighet – kanske också illusionen av att ha reservlungor! Bl.a. bristen på andhämtningsmöjligheter i första satsen lär ha bidragit till att flöjtpartitan ifrågasatts som originalmusik för flöjt. Verket publiceras först 1917. Solo p[our une] flûte traversière par J. S. Bach är dock titeln på det bevarade manuskriptet, vilket inte är Bachs original.

Bach tros ha kommit i kontakt med traversflöjten bl.a. via en fransk toppflöjtist i Dresden där Bach skulle tävla i orgelspel mot Louis Marchand. Franskinfluerade musiktrender i dåtidens Tyskland kan ha bidragit till franska drag i flöjtpartitan som består av danssatserna allemande (=”tysk” på franska), corrente (från franska courante, ”springa”), sarabande och bourée anglaise, den senare en fransk-engelsk hybriddans.

Konserten avrundas med en av Händels sex blockflöjtssonater, den i h-moll HWV 367. Sonaterna komponerades troligen som undervisningsmaterial till Englands blivande kung George II:s tre döttrar. Den äldsta var Händels favoritelev och en begåvad klaverspelare. Fem av sonaterna publicerades några år senare av den inte helt renhårige utgivaren Walsh. Han tog sig bl.a. friheten att anpassa sagda sonat för den populära nymodigheten traversflöjt (moderna tvärflöjtens föregångare) och valde ett mer säljande, knyckt förläggarnamn i stället för sitt eget.

Att Händel var operakompositör (och benägen att återbruka musik) märks även i hans blockflöjtssonater. Exempelvis återklingar andra satsen (vivace) ur blockflöjtssonaten HWV 367 i operan Amadigi di Gaula genom arian Sento la gioia, och även i Alla hornpipe ur Water Music suite 2. Sonatens andantesats har tydlig koppling till Un core infedele ur operan Partenope. Från arian Pur ritorno a rimirarvi ur Agrippina har Händel hämtat material till larghettot i blockflöjtssonaten i a-moll HWV 362. I denna video spelar Per och Benjamin finalsatsen (allegro) ur samma sonat.

Konserten arrangeras av Katrineholms kammarmusikförening i nytt samarbete med Jones antikvariat.

Cappella Concertante med sina instrument och historiskt influerad klädsel.

Söndagen den 3 september kl. 16.00, Spetebyhall

SAGOKONSERT MED CAPPELLA CONCERTANTE
för barn och vuxna

Nicka Fröberg – barockviolin
Tina Rydholm – traversflöjt, sång
Ylva Sundal – sång
Liselott Karlsson Selén – viola da gamba, cembalo och sagoberättare
Per Arne Karlsson – cembalo

Följ med på äventyr bland barockmusik, berättelser och bevingade djur! I denna föreställning sammanflätas musiken med sagor på ett fantasifullt sätt som både barn- och vuxenpubliken kan fängslas av. Fågelinslag kommer att flyga och kvittra in i programmet där musiken komponerats av bland andra Thomas Arne (kanske mest känd för sången Rule, Britannia!) och Georg Philipp Telemann. Barnen har möjlighet att sitta på kuddar på golvet närmast musikerna och får även aktivt delta i föreställningen. Publiken och musikerna kommer att omges av bok- och historiefyllda hyllor i det rustika antikvariatet intill 1800-talsherrgården Spetebyhall, vilket ytterligare bidrar till upplevelsen. Kom gärna utklädd till någon sagofigur!

Följande musik framfördes (publicerat i efterhand):

Anthony Holborne (1545–1602): Almaine – The night watch
Galliard – The Fairie-round
Henry Purcell (1659–1695): Strike the Viol
Thomas Arne (1710–1778): The Cuckoo
Ariel’s song (Where the bee sucks)
Traditionell melodi: Långdans från Småland
Georg Philipp Telemann (1681–1767): Wollen wir nicht eins musiciren?/Der Schulmeister (Ej att förväxla med kantaten Der Schulmeister in der Singschule. Det verket har tidigare tillskrivits Telemann men är enligt senare studier komponerat av Christoph Ludwig Fehre.)
Thomas Arne: Air – Tempo di gavotta, ur operan Alfred

Cappella Concertante består av en kvintett tidigare respektive nuvarande pedagoger från Katrineholms och Flens kulturskolor. Musikerna har i olika konstellationer framträtt för åtskilliga barn i förskolor och skolor och även gett allmänna konserter. Ensemblen brinner för barockmusiken och hämtar mestadels material från perioden 1600–1750 men kan ibland också höras framföra musik från renässansen. Förutom sina huvudinstrument trakterar allesammans blockflöjter.

Detta händer också vid Spetebyhall från kl. 14.00:

Jones antikvariat och hembakatladdade kaféet är öppna. Barnböcker plockas självklart fram på hedersplats ur antikvariatets sortiment omfattande totalt ca 30 000 böcker inom olika ämnen, från 1600-tal till nutid.
Sagotipspromenad
Liselott berättar äppelsagor i fruktträdgården (i konsertsalen vid regn). Starttid ev. något senare än kl. 14.00.
Ponnyridning

Sagokonserten riktar sig främst till åldrarna 5–11 år ca men besökare i alla åldrar är välkomna. Konsertlängden blir ca 60 minuter.

Konserten arrangeras av Katrineholms kammarmusikförening i samarbete med Jones antikvariat.

Magnus Holmander står omgiven av lätt vit rök, blicken uppåtriktad. Svartvitt foto av Jacob Kellermann stående mot en vägg. Gitarren placerad på det uppdragna benet.
Magnus Holmander, foto Nadja Sjöström. Jacob Kellermann, foto Karl Gabor.

Söndagen den 29 oktober kl. 16.00, Musikens hus

Film-, folk- och tangotoner

Magnus Holmander – klarinett
Jacob Kellermann – gitarr

Expressiva, kreativa stjärnduon Magnus Holmander och Jacob Kellermann virvlar ur resväskan upp ett höstfriskt sprakande, tvärgeografiskt program: verk av filmmusikmaestron Ennio Morricone, resumerad tangohistoria av Ástor Piazzolla, folkliga stämningar via Manuel de Falla och Toshio Hosokawa samt Béla Kóvacs hyllning till klezmerkungen Giora Feidman.

Ennio Morricone (1928–2020):
Playing Love (från filmen The Legend of 1900, sv. Pianisten)
Gabriel’s Oboe (från filmen The Mission)
Per un pugno di dollari (från filmen med samma originaltitel, sv. För en handfull dollar)
C’era una volta il west (från filmen med samma originaltitel, sv. Harmonica – en hämnare)

Hör Magnus och Jacob spela C’era una volta il west, Playing Love och Gabriel’s Oboe.

Ástor Piazzolla (1921–1992): Histoire du tango
1. Bordel 1900
2. Café 1930
3. Nightclub 1960
4. Concert d’aujourd’hui (Nutida konsert)

PAUS då vi bjuder på fika!

Manuel de Falla (1876–1946): Suite populaire espagnole
1. El paño moruno (Det moriska tyget)
2. Nana (Vaggsång)
3. Canción (Sång)
4. Polo
5. Asturiana
6. Jota

Toshio Hosokawa (f. 1955): ur 12 japanska sånger:
Sakura (körsbärsblomning)
Yuyake-koyake (solnedgång)
Tooryanse (barnvisa)
Akatombo (röd trollslända)
Yamadera no Osho-san (buddhistmunken i berget)
Edo no Komori Uta (vaggvisa från Edo)

Se konsertvideon där Jacob (förstagångs)framför bl.a. de 12 sångerna.

Béla Kóvacs (1937–2021): Sholem-alekhem, rov Feidman!

Läs mer

Magnus Holmander är musikern som kan få ett notställ att sväva och en klarinett att bokstavligt talat gå upp i rök. Magnus har genom den unika kombinationen musiker och magiker skaffat sig en egen nisch inom den klassiska musikbranschen. Hans experimentella nyfikenhet som musiker, artist och magiker har inspirerat många svenska tonsättare att skriva och dedicera honom verk, däribland Andrea Tarrodi, Jacob Mühlrad, Benjamin Staern, Molly Kien, Klara Stirner och Ylva Fred. Magnus har även samarbetat med bl.a. Rolf Martinsson och Anders Hillborg. 2017 vann Magnus i duo med ackordeonisten Irina Seryotuk förstapris i en av Sveriges största kammarmusiktävlingar, Ung & Lovande.

Magnus utsågs till Rising Star 2019–2020 av European Concert Hall Organization (ECHO). Han har uppträtt i flera av Europas största konserthus bl.a. Het Concertgebouw (Amsterdam), Musikverein (Wien), Elbphilharmonie (Hamburg), Royal Festival Hall (London), Cité de la musique (Paris), Palau de la Música (Barcelona), BOZAR i Bryssel, Auditorium di Milano och Müpa Budapest. Vidare har Magnus medverkat i klarinettisten Martin Frösts lovordade konsertföreställning Genesis som kan upplevas i filminspelningen från Stockholms konserthus. 2019 placerades Magnus på tidskriften OPUS lista över Sveriges 20 mest inflytelserika musikpersonligheter. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han studerade för Hermann Stefánsson och Emil Jonason.

Lyssna på Magnus via Spotify och hans Youtubekanal.

Jacob Kellermann har etablerat sig som en av Sveriges mest aktiva och eftersökta gitarrister. Förutom att regelbundet spela över hela Sverige har han framträtt som solist och kammarmusiker internationellt i konserthus såsom Prinzregententheater och Gasteig München, Seoul Art Center, Brucknerhaus Linz, Concertgebouw Amsterdam, Tokyo Bunka Kaikan samt på festivaler t.ex. George Enescu Festival (Rumänien), Festival Dag in de Branding (Nederländerna) och El Jem Festival (Tunisien). Som solist har han arbetat med bl.a. London Philharmonic Orchestra, Sveriges Radios Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Tallin Chamber Orchestra, Queretaro Philharmonic Orchestra (Mexico) och Incheon Philharmonic Orchestra (Sydkorea). Säsongen 2021/22 inkluderade bl.a. solouppdrag med BBC Philharmonic Orchestra, Spanska Nationalorkestern, Bielefelder Philharmoniker och Orquesta de Valencia.

Jacob har släppt tre kritikerrosade album på skivbolaget BIS Records. Det senaste albumet – där han bl.a. tolkar Joaquín Rodrigos klassiska gitarrkonsert Concierto de Aranjuez tillsammans med London Philharmonic Orchestra och dirigenten Christian Karlsen – belönades med en Grammis, Diapason D’or och utsågs till årets klassiska album i Dagens Nyheter. Albumet fick även mycket positiv kritik internationellt och hyllades bl.a. av the Guardian, the Times, Gramophone Magazine och Nederländska NRC. Kellermann och violinisten Daniel Migdal har som Duo KeMi turnerat inrikes samt i stora delar av Europa, Sydkorea och Kina. Efter ha deltagit i Ung och Lovande 2009 erhöll de 2010 – i konkurrens med ensembler från 17 olika länder – det prestigefyllda första priset i Aschaffenburg Internationalen Wettbewerb für Kammermusik mit Gitarre, den viktigaste internationella tävlingen för kammarmusik med gitarr. Duon har för BIS Records gjort en skivinspelning av sonater av Franz Schubert i arrangemang för violin och gitarr.

Med en omfattande kammarmusik- och solistrepertoar, ofta bestående av egna transkriptioner, söker Jacob ständigt efter nya uttrycksmöjligheter för sitt instrument. Detta har även lett till ett brinnande intresse för samtida musik. Nära samarbeten med ett antal tonsättare har resulterat i ett flera verk specialskrivna för honom. Bland kompositörsnamnen ses bl.a. Toshio Hosokawa, José Maria Sanchez-Verdu, Francisco Coll, Djuro Zivkovic, Lisa Streich Benjamin Staern. Jacobs samarbete med Sofia Gubaidulina resulterade 2014 i kammarmusikalbumet Repentance på BIS Records. Han är även medlem i och en av initiativtagarna till nederländska New European Ensemble.

Jacob har studerat i Sverige, Spanien, Nederländerna och Tyskland. 2011 erhöll han ”Meisterklasse Diplom” under prof. Franz Halasz vid Hochschule für Musik i München. Instrumentet Jacob spelar på är byggt av den tyske gitarrbyggaren Matthias Dammann.

Mer om konsertprogrammet

Harmonica – en hämnareFör en handfull dollarPianisten och The Mission är några av de över 450 filmer som musiksattes av Ennio Morricone. I sistnämnda film ingår rörande vackra, stillsamma Gabriel’s Oboe, ett stycke som förekommer frekvent i profana såväl som sakrala sammanhang och i talrika arrangemang. Exempelvis i oboe- och orgelversion vid prins Gabriels dop i Drottningholms slottskyrka 2017.

Tangorevolutionären Ástor Piazzolla gjorde musikhistoria i dubbel bemärkelse. I Histoire du tango (Tangons historia) sammanfattar han genom fyra satser eller utvecklingsstadier tangons förändringar och statushöjning, från omkring sekelskiftet 1900 till 1980-talet/”idag”, från att ha varit osedlighetsassocierad dansmusik till att bli erkänd virtuos jazz- och konstmusikinfluerad konsertmusik. Piazzolla själv bidrog i hög grad till denna process. Detta hans enda verk för flöjt och gitarr gör sig även utmärkt med klarinett i stället för flöjt. Eller sopransaxofon, som i denna utomhuskonsertinspelning där Anders Paulsson och Jacob Kellermann framför Café 1930 och Nightclub 1960 ur Histoire du tango.

Suite populaire espagnole är en instrumentalversion av Manuel de Fallas Siete canciones populares españolas (Sju spanska folksånger), ursprungligen för sopran och piano. Sex av sångerna ingår i sviten. Vid denna konsert får i stället klarinetten sjunga. Pianostämman innehåller en hel del gitarrimiterande effekter så en gitarrtranskription är inte avlägsen. Kanske snarare en logisk följd då traditionella spanska sånger ofta framförs med gitarrackompanjemang.

Svitens delvis danspräglade sånger bygger på material eller stilkomponenter från olika spanska regioner, undantaget Canción som är allmänt spridd i Spanien. El paño moruno har rötter i regionen Murcia. Fragment från detta stycke återbrukade de Falla i karaktäriseringen av den murcianske mjölnaren i baletten Den trekantiga hatten (El sombrero de tres picos). Vaggvisan Nana, härrörande från de Fallas hemtrakt Andalusien, sägs vara ett minne från hans barndom då modern sjöng sången. Polo är en flamencofärgad sång av andalusiskt ursprung. Melodin återfinns också i Un pastor lleva un pavo som ingår i Cantares de Nochebuena, en samling spanska folksånger i de Fallas arrangemang för sopran, gitarr och slagverk. Asturiana kommer förstås från i Asturien. I sångtexten uppsöker det gråtande diktarjaget ett träd som börjar sympatigråta. Jota är en nordspansk dans, särskilt typisk för Aragonregionen. Jota kan även avse den typ av sång som förekommer i dansen vilken traditionellt också ackompanjeras av gitarr, dansarnas kastanjetter och ibland tamburin.

I Toshio Hosokawas 12 japanska sånger, komponerade/arrangerade för Jacob Kellermann, finns förutom traditionella japanska melodier även västerländska musikfläktar. Ett urval ur den årscykelinfluerade gitarrsviten tar Jacob med till Katrineholm.

Inte bara tangokungens ”krönika” väntar. Béla Kovács salut till klezmerkungen Giora Feidman kommer också att ljuda – och sannolikt rycka med publiken! Apropå film var Feidman klarinettsolist i originalinspelningen av musiken till Schindler’s list.

Ovanstående konsert ersätter den tidigare planerade och annonserade oktoberkonserten Hommage till Ukraina med Magnus Holmander och ackordeonisten Irina Seryotuk. Hommage till Ukraina kan förhoppningsvis genomföras vid senare tillfälle.

Fotokollage med Helgi Reynisson, Emilia Utter och Sebastian Enhamre. Emilia håller ett lila parasoll över huvudet.
Helgi Reynisson, Emilia Utter, Sebastian Enhamre

Söndagen den 26 november kl. 16.00, Musikens hus

Dramatik och Färgstarkt för tre DIVOR

Emilia Utter – sopran
Helgi Reynisson – baryton
Sebastian Enhamre – piano
Förartist: Viggo Jonsell – piano

Tre divor och en konsert. Detta visar sig vara mer utmanande att få ihop än vad de tänkt sig. I smäktande Puccini, dramatisk Mozart, duetter och även en och annan Disney får publiken följa en kamp. Kampen om strålkastarljuset.

Emilia Utters kristallklara höga sopranstämma hördes i Musikens hus 2022 under Solrosfestivalen (ett stödevenemang för Ukraina). Opera- och konsertsångerskan från Flen återkommer i höst tillsammans med två konsertkombattanter: barytonen Helgi Reynisson och pianisten Sebastian Enhamre. Spännande, hett och vackert lär det bli när den handplockade trion möts i en belysningstruell med dramatik, musik och sång. Fikaservering med hembakat i pausen!

Innan de tre gör entré kommer Viggo Jonsell att framföra pianomusik av Debussy, W.A. Mozart och Chopin. Viggo studerar första året på Lilla Akademiens gymnasieutbildning i Stockholm och var tidigare elev vid kulturskolan i hemstaden Katrineholm.

Program

Claude Debussy (1862–1918): Preludium nr. 1 Danseuses de Delphes, ur bok 1
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Fantasi d-moll K 397
Frédéric Chopin (1810–1849): Etyd ciss-moll op. 10 nr. 4

Viggo Jonsell, piano

Emilia, Helgi och Sebastian framförde följande (publicerat i efterhand):

Alan Menken (f. 1949), text Howard Ashman (1950–1991): Bli vår gäst (orig. Be Our Guest), ur filmen Skönheten och odjuret (orig. Beauty and the Beast). Framfördes av Helgi, sång och Sebastian, piano.
W.A. Mozart: Donne mie la fate a tanti, barytonaria ur Così fan tutte
Georg Friedrich Händel (1685–1759): Furie terribili, sopranaria ur Rinaldo
Giacomo Puccini (1858–1924): O mio Babbino Caro, sopranaria ur Gianni Schicchi
Johannes Brahms (1833–1897): Intermezzo Ess-dur op. 117:1
W.A. Mozart: Hai già vinta la causa … Vedrò mentr’io sospiro. Recitativ och aria för baryton ur Le nozze di Figaro.
Matthew Wilder (f. 1953), text David Zippel (f. 1954): Reflection, ur filmen Mulan. Framfördes av Emilia, sång och Helgi, piano.
Giacomo Puccini: Mimì! Speravo di trovarvi qui, duett ur La bohème
W. A. Mozart: När kärlek tänt en ynglings hjärta (orig. Bei männern, welche Liebe fühlen), duett ur Die Zauberflöte
Robert Schumann (1810–1856): Zart und singend (XIV), ur Davidsbündlertänze op. 6
W.A Mozart: Vad jag fick leta länge (orig. Crudel! perché finora), duett ur Le nozze di Figaro

Extranummer:
Robert Schumann: Widmung, ur sångcykeln Myrthen op. 25. Framfördes som duett med pianoackompanjemang.

Läs mer

Emilia Utter tog 2022 masterexamen vid Royal College of Music i London med first class degree Master of Performance. Därpå följde solistdebut i Berlin Konzerthaus med svenska O/Modernt Orchestra. Som 20-åring debuterade Emilia vid Kungliga Operan i Stockholm som Yniold i Debussys Pelléas et Mélisande. 2017 axlade hon huvudrollen i André Grétrys Lucile med Drottningholms Barockensemble. Våren 2023 solodebuterade hon vid Folkoperan i Malin Bångs nyskrivna opera Judith (som framfördes i kombination med Béla Bartóks Riddar Blåskäggs borg).

I samband med Carl XVI Gustafs 70-årsdag 2016 framträdde Emilia inför Sveriges kungafamilj som solist med Lilla Akademien. Som stipendiat vid Confidencen Opera & Music Academy somrarna 2020 och 2021 fördjupande hon sig inom barockmusik. Se en del av resultatet i konsertvideon från Confidencen/Ulriksdals slottsteater där kantatcykeln Membra Jesu Nostri av Dietrich Buxtehude framförs. Mer av Emilias stämma kan höras via hennes Youtubekanal och livesändningen från hennes kandidatkonsert. Se även filmen om Emilia och pianisten Martin Sturfält, ur Scenkonst Sörmlands serie HÄRIFRÅN – artister i Sörmland.

Sedan 2013 har Emilia genom djärva konserter arbetat för att motverka segregering av musik och konst. Hon komponerar sånger, arrangerar, skapar genre- och temamässigt varierande program samt utforskar nya sätt att framföra klassisk musik. Inom världsmusik har Emilia varit solist under en Schweizturné med sydafrikanska orkestern MIAGI ledd av Duncan Ward. Hon samarbetar även med Flen Världsorkester.

Helgi Reynissons sångarbana inleddes i Uppsala domkyrkas gosskör. Han fortsatte senare med studier vid Kungliga Musikhögskolan och tog 2020 examen för Erik Årman vid Operahögskolan i Stockholm. Helgi har mottagit flera stora stipendier t.ex. Svenska Wagnersällskapets Bayreuthstipendium. Barbro Saléns stiftelses stipendium erhöll Helgi med motiveringen: ”Med naturligt kärnfull klang i sin barytonröst förenar han det personliga uttrycket med fin känsla för frasering, text och sångarglädje”. Som opera- och konsertsångare har Helgi framträtt vid bl.a. Folkoperan, Confidencen, Kammeroper Schloss Rheinsberg, Berwaldhallen, Konserthuset i Stockholm och Malmö Live. Dirigentsamarbetena inkluderar bl.a. Peter Gülke, Domingo Hindoyan, Anna-Maria Helsing, Tobias Ringborg och David Stern. 2022 sjöng Helgi rollen som Terry in Missy Mazzolis nyskrivna opera Breaking the Waves vid Vadstena slott. Han medverkade även i nämnda Riddar Blåskägg & Judith vid Folkoperan. På Kungliga Operan i Stockholm hördes han 2022 som Papageno i W.A. Mozarts Trollflöjten, vintern 2023/2024 väntar uppdraget att gestalta Masetto i Don Giovanni. Inför svenska kungafamiljen har Helgi framträtt bl.a. vid galaföreställningen i samband med kungens 70-årsdag. Lyssna på Helgi här.

Sebastian Enhamre är uppvuxen i en musikerfamilj men fann det egna intresset för klassisk musik som 15-åring efter att ha hört Beethovens sena stråkkvartetter en morgon medan han åt frukost. Efter den händelsen började Sebastian att på egen hand lära sig spela piano, vilket sedermera fick honom att söka sig vidare och börja studera på Lilla Akademien för Elena Power. Detta följdes av kandidatexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Anders Kilström och masterprogrammet på Edsbergs slott för Mats Widlund som lärare i piano och Mats Zetterqvist i kammarmusik. Därefter har Sebastian haft Mats Jansson som lärare och musikalisk mentor, så även under påbyggnadsstudierna på avancerad nivå vid Örebro musikhögskola 2022–23.

Sebastian har mottagit flertalet stipendier, bl.a. från Kungliga Musikaliska Akademien och Frimurarorden. Han konserterar regelbundet runtom i Sverige som solist och kammarmusiker och har åtskilliga gånger framträtt med världscellisten Rohan de Saram. Tillsammans med Helgi har Sebastian gett konserter innehållande bl.a. Robert Schumanns sångcykel Dichterliebe. Sebastian har spelat hos en mängd kammarmusikföreningar tidigare, däribland Järfälla kammarmusikförening där han även varit verksam som suppleant. I egenskap av alumn har han medverkat som konferencier och pianist vid flera av Lilla Akademiens tillställningar, t.ex. vid 25-årsjubileumsfirandet av grundandet av skolans pianoklass. Se konsertinspelningen från Järfälla Kammarmusikförening där Sebastian framför Robert Schumanns Davidsbündlertänze.